zondag 18 december 2022

Helen met de kracht van het hart – een ontmoeting met medicijnpaarden Door Nieuwetijdskind Magazine - dec 17, 2022

Helen met de kracht van het hart – een ontmoeting met medicijnpaarden

   
Die woorden van een goede vriendin van me blijven in mijn gedachten als ik denk aan mijn eerste ontmoeting met een speciaal soort medicijnpaard en heler.

Wetenschappelijk bewijs over de kracht van het hart

Volgens onderzoeken gedaan door het Heartmath Institute in Californië genereert het hart het grootste elektromagnetische veld in ons lichaam. De onderzoekers ontdekten dat het hart een elektromagnetisch veld heeft dat 60 keer sterker is dan gemeten hersengolven en een hoger niveau van intelligentie heeft dan het brein. Met een magnetometer kunnen we het energieveld van het hart meten tot een radius van 2,5 tot zelfs 3 meter rond het menselijk lichaam, en tussen twee individuen die in de buurt staan.

Stel je nu de kracht van onze mensenharten voor en vermenigvuldig dat vijf keer. Dat is de energie die de grootte van een paardenhart uitstraalt, volgens verder onderzoek. Het Heartmath Institute beschrijft het als een bolvormig veld dat je compleet omgeeft en rechtstreekse invloed kan hebben op het ritme van je eigen hart!


Helende paarden

Het ritme van mijn hart was wat uit balans toen we op de boerderij aankwamen. Ik houd van paarden en ben tegelijkertijd ontzettend bang voor ze. Toen ik negen was, werd ik van een paard gegooid en ik had pas een paar weken voor deze helingsessie weer een paard bestegen.

Met andere woorden, ik heb zonder twijfel een heleboel respect voor de samenhang tussen menselijke emoties en de reactie van deze dieren.

Deze keer was alles een beetje anders. We hadden een groep van ongeveer 25 mensen en zaten in een cirkel in de bak. Terwijl wij ons omwikkelden met kleedjes, hete thee dronken en onszelf voorstelden, deden de paarden hun werk al, in de stal net naast de bak en voor ons nog geheel uit het zicht. Geluiden reizen door de houten balken en sommigen voelen al een verschuiving in energie. Onze begeleidster Tina – één van de begaafde mensen die met dit soort wezens werkt – legt uit dat de Medicijnpaarden nog gevoeliger en krachtiger zijn dan normale paarden, omdat ze een genetische afwijking hebben, die ook wel het Pocahontas Effect wordt genoemd, of het Groot Hart Gen of de X-factor.

Uit onderzoek blijkt dat paarden een coherent hartpatroon (HRV) hebben, wat wijst op een systeem dat zich kan aanpassen aan en herstellen van stressvolle, emotionele situaties en ze transformeert naar kalme en gelukkige gemoedstoestanden. Volgens dit onderzoek uiten deze gebalanceerde emotionele staten vervolgens als fysiologische voordelen tijdens interactie met paarden. Een verlaagde bloedruk en hartslag, verhoogde hoeveelheden bèta-endorfine (neurotransmitters die werken als pijnstillers) of verlaagde stressniveaus zijn slechts een paar voorbeelden hiervan. Samen met het HRV stelt dit de paarden in staat om enorme hoeveelheden energie met meer gemak te verschuiven dan normale paarden. De Medicijnpaarden hebben een zulke hoge en sterke vibratie, dat ze met een groep van onze grootte kunnen werken zonder uit balans te raken.

Maar voordat we dichtbij kunnen komen, moeten ze de energie van de groep van een afstand in balans brengen en omhoog werken. Pas dan mogen we de stallen in en de paarden benaderen. Dat is wanneer de volgende fase van het helen begint.

Op dit punt in mijn verhaal heb ik de paarden nog niet gezien, en ik ben mijn angst voor ze alweer vergeten. Het lijkt alsof enthousiasme ervoor in de plaats is gekomen.

Het volgende staat op de website van de Thirteen Moon Farm: “Alle paarden zijn docenten. Sommige paarden zijn helers. Nog minder paarden zijn zowel heler als docent. Medicijnpaarden gaan voorbij de rol van heler-docent.”

Het is nog fascinerender dat de Medicijnpaarden eruitzien als normale paarden, maar kreupel worden of zich raar gedragen als ze geen kans krijgen om hun leven te leven als helers. De ziekte wordt vaak verkeerd begrepen door de gewone wetenschap of dokters en is alleen omkeerbaar door ze hun werk te laten doen (wat me doet denken aan mensen in verhouding tot het leven van een betekenisvol leven).

En hun werk is buitengewoon. Zelfs als je niet gelooft in energieheling, dan nog zijn de positieve resultaten van patiënten met fysieke of mentale aandoeningen na helingsessies met Medicijnpaarden behoorlijk overtuigend.

Tina werkt al tientallen jaren in deze carrière, en heeft dan ook al een aantal wonderbaarlijke helende gebeurtenissen meegemaakt. Zo vertelt ze op haar website: “Je bevinden in het energieveld van het paard kickstart een energetische spirituele ontwaking. Mensen die worden beschreven als kwetsbaar moeten worden ondersteund door zij die zich bewust zijn van dit proces en die kunnen helpen op de reis naar de afronding van het proces.”

Na ongeveer 40 minuten hebben de paarden het eerste deel van ons helingproces afgerond – Tina kan dit vaststellen door bepaalde geluiden die de paarden maken – en mogen we ze eindelijk ontmoeten. Mijn enthousiasme zit nu op een piek en het enige waar ik bang voor ben is dat mijn enthousiasme om ze te zien de gevoelige dieren wegjaagt.

Als we de stallen binnengaan, zie ik een aantal prachtige paarden staan en voel ik me onmiddellijk aangetrokken tot een grote bruine, genaamd Trinity Red Star. Een aantal andere deelnemers komen samen met mij voor het paard staan en de een-op-een-sessie begint. Ik voel het paard aan mijn pols knabbelen, daarna raakt zijn neus het gebied van mijn hart aan, gevolgd door het gebied rond mijn voorhoofd. Tina legt uit dat het paard werkt aan de verbinding tussen mijn hoofd en mijn hart. Ik knik alleen. Natuurlijk is dat het eerste wat het paard opvalt. Meer in mijn hart voelen en een balans vinden tussen mijn hoofd en mijn hart zijn mijn grootste thema’s dit jaar. Dit paard moet wel een genie zijn.

Trinity Red Star gaat door met andere bewegingen, hij gaat op en neer langs onze lichamen, raakt bepaalde delen aan en baart zijn tanden ertussen. Voor een buitenstaander ziet het eruit als een rare dans, maar het paard verricht diepgaand energiewerk in de kleine groep en op elke individu. Tina en haar team doen hun best om de paardentaal te vertalen en uit te leggen wat ze doen. Ik ben onder de indruk met de emotionele en fysieke kwesties die het paard waarneemt. Het klopt precies, elke keer.

In tegenstelling tot gewone aanpakken waarbij het punt is om controle over het paard te houden, is de aanpak van de Thirteen Moons Farm erop gericht te werken met het dier en zijn gegeven rol.

“Wanneer de cliënt een punt bereikt waarop ze zich volledig realiseert dat het paard een denken, emotioneel en spiritueel wezen is die zijn leven heeft gegeven om andere soorten te helen, dan breekt er een muur,” zegt Tina. Na dit talloze keren te hebben meegemaakt, is ze een voorstander geworden van deze nieuwe manier van werken met paarden, wat haar ertoe heeft gebracht de International Academy of Medicine Horses op te richten.

De paarden hebben zich van onze kleine groepjes afgekeerd en de sessie is klaar, voor nu. Het effect van het energiewerk kunnen we dagenlang, wekenlang en soms zelfs maandenlang nog voelen.


In de bak wacht Tina’s echtgenoot met meer thee en heerlijke zelfgemaakte koekjes, en daar volgt ook een nabeschouwing met de groep. Sommigen spreken over fysieke reacties, zoals tintelingen of pijn die zich door het lichaam bewoog, anderen voelden een verschuiving opkomen in hun energie of emoties. Ik voel me gewoon blij en opgelucht en nog steeds gefascineerd door mijn ontmoeting met deze wonderbaarlijke dieren.

Het grotere, merkbare effect overkwam me pas in de dagen daarop. Ik word overvallen door enorme golven van woede, verdriet en complete frustratie tot op het punt dat ik mezelf niet eens meer herken. Mijn lichaam reageert ook met een onrustige maag en extreme vermoeidheid. Het voelt als een zuivering. Ik kan letterlijk voelen dat een aantal emotionele lagen afbladeren.

Na een paar dagen komt mijn kracht weer terug en voel ik me verfrist en vernieuwd. Een gevoel van vrede nestelt zich, en nog een gevoel waar ik weinig woorden voor heb. Ik voel me weer met mezelf verbonden, alsof ik weer rechtstreeks naar mijn bron ben gevoerd. Het is een beetje als magie. Paardenmagie.

Het was een hele rit. Behoorlijk anders dan wat ik verwachtte en een ervaring die echt iets in mij verschoven heeft.

En voor al jullie lieve sceptici: er zit een wetenschap achter en er is nog veel meer bewijs in de resultaten die daaruit zijn gekomen.

Voor mij weet ik door mijn ervaring dat deze paarden krachtige helers zijn, en ook een beetje ‘niet van deze wereld’.

Dus als je ook maar een klein beetje geïnteresseerd bent geraakt: probeer het!
Het is het zo erg waard en een fantastische ervaring van de helende krachten van het hart.