vrijdag 23 december 2022

Voor de kerst: film ‘The Green Beautiful’ met NL subs ~ Irma Schiffers

Voor de kerst: film ‘The Green Beautiful’ met NL subs

23DEC

engelse vlag

Foto La Belle VerteIn de afgelopen week heb ik mijn tijd besteed aan het vertalen en ondertitelen van een mooie, relevante kerstboodschap aan het einde van dit roerige jaar, als een soort ‘kerstcadeau’ dat we kunnen meenemen naar 2023.

Wie de Franse film La Belle Verte’ (The Green Beautiful) kent uit 1996, weet waar ik het over heb als ik het een mooie, relevante -ja zelfs zeer actuele- kerstboodschap noem. In deze chaotische en idiote tijd willen we graag denken in menselijke oplossingen, mooie perspectieven en nieuwe initiatieven om dit zinkende schip te keren en deze film kan daar zeker toe inspireren.

De film is jarenlang verboden geweest en dook her en der op, waarna hij weer even snel verdwenen was om diezelfde reden. Terwijl ik de afgelopen week met de ondertiteling en vertaling bezig was, hoorde ik dat de film recentelijk op Netflix is geplaatst. Zeer, zeer opmerkelijk! Maar los van het feit dat lang niet iedereen een abonnement op Netflix heeft, zag ik dat de Nederlandse vertaling helaas hier en daar zeer te wensen overlaat. Daarom ben ik doorgegaan met vertalen -met de fantastische hulp van onze Franse vertaalster Noëlle uit ons kleine DVM-TV team- om deze intellectuele en filosofische film volledig recht te doen en voor iedereen toegankelijk te maken.

Jaren geleden schreef ik al een aantal keren over The Green Beautiful die bij mij absoluut favoriet is. Het inspireerde mij onder andere in 2015 tot deze column over ene Scott, die via een blog in 2005 beweerde een tijdreiziger te zijn uit 2063 en ons kwam waarschuwen. Hij heeft overigens wel gelijk gekregen met een aantal van zijn beweringen, dus dat zou nog steeds zomaar waar kunnen zijn.

La Belle Verte is een schitterende film van Coline Serreau die zowel het script schreef, de film regisseerde, alsook de rol van Mila voor haar rekening nam.  Met veel liefde en zachtheid doet Mila – afkomstig van een andere planeet die honderden jaren vooruitloopt op de onze – een poging om mensen die ze tegenkomt nadat ze is afgereisd naar de aarde, tot bewustzijn te brengen en wakker te schudden, zodat ze zich gaan herinneren wie ze zijn en daarmee plotseling de waarheid gaan spreken. Ze gebruikt daarbij haar telepathische vermogens en dit leidt tot hilarische situaties. De film is niet alleen schitterend qua beelden en muziek, maar ook bewustmakend en daarnaast zeer humoristisch. Een ‘must watch’ die bij velen een gevoelige snaar zal raken omdat het resoneert; we zouden ons ook zomaar weer kunnen gaan herinneren wie we in wezen zijn. En je kunt voor jezelf na afloop waarschijnlijk het antwoord formuleren op de vraag waarom deze ‘onschuldige, lieflijke en humoristische film’ al die jaren verboden is geweest!

Hele fijne kerstdagen gewenst en geniet bij het kijken van ‘The Green Beautiful’!

(NB. Mocht het beeld heel wazig zijn, klik dan even op vernieuwen voor een scherper beeld; helaas komt dat soms voor op het Odysee kanaal) 

Foto uit The Green Beautiful

Alle artikelen op deze site worden belangeloos geschreven ten bate van ‘hue-manity’ en mogen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen, mits de bronnen worden gerespecteerd. 

==Als de link op het kader niet lukt, hieronder de link naar haar website, veel kijk plezier! 

Hartegroet, Janneke


https://irmaschiffers2014.wordpress.com/2022/12/23/voor-de-kerst-film-the-green-beautiful-met-nl-subs/