zaterdag 27 mei 2023

Het onbekende ~ Lichtflits


Het onbekende
Vaak zijn we bang om het
onbekende tegemoet te treden.
Laatst zei iemand tegen mij,
ik wil het wel doen,
maar ik wil van te voren weten
of ik het leuk vind,
of het iets voor me is,
anders wil ik het niet doen.

Wij denken dat we van alles
met het hoofd kunnen bedenken,
en geloven dan,
in wat we hebben bedacht.

Maar alleen de ervaring,
het daadwerkelijk doen,
brengt je de informatie
die je wenst te bezitten.

Als je een ervaring beoordeelt
met dat het niets voor je is,
is het nooit een foute ervaring geweest,
omdat het je duidelijkheid
heeft gebracht over wat je wilde weten.

Dit is de tijd van mysterie,
van het onbekende,
en het leven zal je uitnodigen
om stappen te nemen
die je nog nooit eerder hebt gemaakt.

Je weerstand is je ego dat zegt:
blijf toch waar je zit,
dit ken je, dit is veilig,
ik kan je niet beschermen
wanneer je uit deze situatie stapt
en ik kan je ook niet beloven
dat het leuk wordt of goed voor je is.

Toch is het nooit de bedoeling
van dit leven geweest
dat je altijd maar blijft zitten waar je zit.

Het aangaan van nieuwe ervaringen,
hoe eng en onduidelijk ook,
biedt je zoveel kansen om
nieuwe dingen over jezelf te ontdekken,
om te groeien en te leren.

Het is het leven in beweging
en het heeft ook alle
mogelijkheden in zich,
om positief, vernieuwend en
ruimte gevend te zijn.

Lichtflits