zaterdag 29 juni 2019

Ga de schaamte voorbij en laat je hart spreken ♥ Trudy Hekkert ♥

Ga de schaamte voorbij en laat je hart spreken ♥ Trudy Hekkert ♥ Lichtwerkers Nederland



Veel mensen zitten in schuldgevoelens. Vaak hoor ik zeggen: “Hoe heb ik het zover kunnen laten komen?” of “Waarom heb ik dit laten gebeuren?”. Deze mensen zijn onzeker en worden alleen maar meer en meer onzeker. Het gaat uiteindelijk een eigen leven leiden in het denken. Het ego gaat met hen op de loop. Ze zijn vaak boos op zichzelf en trekken zichzelf constant naar beneden. Of het wordt omgekeerd, ze willen en durven niet naar zichzelf te kijken en fixeren zich op de ander. Gaan met de vinger wijzen, wat de ander wel niet allemaal verkeerd doet.

Ze willen niet meer voelen en gaan compleet op slot zitten.


Bang voor de eigen gevoelens en schaamte. Het hart wordt afgesloten om maar niet te hoeven voelen, omdat het anders zoveel pijn doet.

Of er komt een verslaving om de hoek kijken. Constant aan het werk of sporten, niet stil kunnen zitten. Of het wordt in drank of drugs gezocht.

Puur uit schaamte wat ze in het verleden hebben gedaan of toe hebben gelaten.

Ze willen en durven er niet over te praten omdat ze bang zijn voor het oordeel van de ander.

Lieve mensen, ga de confrontatie aan! Geef het een stem, zoek hulp.

Zo jammer dat je weg blijft lopen voor jezelf. We zijn op aarde om te leren en daar horen 'fouten' maken bij. Zie het als een ervaring, waarvan je mag leren. Wees niet bang voor het oordeel van de ander. Iedereen maakt fouten op de eigen manier, dus niemand is zonder fouten.

Iedereen bewandelt het eigen pad, niemand heeft jouw pad bewandeld.

Wat je ook uitgevreten hebt, dat is niet belangrijk. Er kan altijd weer een ommezwaai komen in jouw leven, waardoor je uiteindelijk steeds meer innerlijke rust gaat ervaren.

Mocht je bij jezelf denken: “Had ik het maar anders gedaan of waarom heb ik dit laten gebeuren?”. Daar is een heel simpel antwoord op: “Als je het anders had gekund, had je het gedaan” . Je kon niet anders op dat moment en dat heeft vaak te maken met een stuk verleden. Door de opvoeding waar we op verder breien. Iets wat heel begrijpelijk is.

Alles heeft een achtergrond. Bij de één heftiger, bij de ander minder. Maar als je echt meer werkelijke vrijheid wilt voelen, ga dan je schaamte voorbij. Ga ervoor, geef het een stem. Alles wat je echt wilt, lukt.

Ik begeleid heel veel mensen in de praktijk die steeds meer de schaamte voorbij gaan. Nee, dat is niet makkelijk, het is een confrontatie met jezelf.

Door het een stem te geven en er over te praten, nieuwe inzichten en “aha” momenten kun je weer verder. Zo gigantisch mooi om te zien dat deze mensen open bloeien en steeds meer innerlijke rust ervaren.

Ga naar een therapeut die jou aanspreekt, waar je een klik en een goed gevoel bij hebt. Geef jezelf dat cadeau om uiteindelijk meer innerlijke rust te ervaren.

Ik ben blij dat ik veel fouten heb gemaakt. Van iedere fout en ervaring mocht ik weer leren. Ik ben blij dat ik een ervaringsdeskundige ben. Het heeft me wel de mens gemaakt die ik nu ben.

Als we eerlijk naar onszelf kijken laten we het oordelen naar de ander meer en meer los.

Omdat we dan tevreden met onszelf zijn. Voor mij is het niet meer belangrijk wat de ander ook gedaan heeft in zijn of haar leven. Als ik diegene kan helpen om te verwerken en om uiteindelijk steeds meer en meer innerlijke rust te gaan ervaren, vind ik het positief.

Dus wees niet bang voor het oordeel van de ander, ze hebben het over zichzelf.

Als jij werkelijk gaat voelen wat je waard bent en trots op jezelf bent, kan niemand je meer krenken, omdat je dan weet dat het niet met jou te maken heeft. Het gaat om hun eigen innerlijke onrust.

We blijven leren tot aan ons honderdste, we zullen altijd fouten ( ervaringen) blijven maken om daar vervolgens ook weer van te leren.

Dit is de reden waarom we hier op aarde zijn. Onze ziel wil die ervaringen op doen.

Trudy Hekkert
www.trudyhekkert.nl