zaterdag 1 december 2018

Leven in vrijheid / november 2018 / Richard Hereijgers


 Leven in vrijheid
november 2018 /  Richard Hereijgers

Leven in vrijheid is voor mij een belangrijk thema wat overal in doorwerkt. In 2000 besloot ik al de vaste baan achter me te laten. Het bracht me een leuk inkomen, maar daar werd ik niet gelukkig van. Een relatie in de traditionele vorm blijkt voor mij niet zo goed te werken, samenwonen is geen optie en kinderen vind ik vooral leuk als ze van een ander zijn. Ik verdien m’n inkomen met gevarieerde activiteiten die ik leuk vind om te doen, woon heerlijk op mezelf en heb zo een leven met zoveel vrijheid dat ik geen vakantie meer nodig heb.
Begrijp me niet verkeerd, mijn levenswijze werkt voor mij maar raad ik verder niemand aan. Ik vind het wel interessant wat thema’s rond leven in vrijheid te benoemen. Op al deze thema’s heb ik mijn eigen uitdagingen waar ik nog lang niet klaar mee ben.

Vrijheid in werk en inkomen
Als mens in deze westerse maatschappij heb je geld nodig om te kunnen leven, maar een vaste baan is niet meer het vanzelfsprekende pad. In het mooiste geval verdien je je inkomen met je levensmissie of in ieder geval met iets wat je leuk vindt om te doen. Maar niet iedereen is in staat - in de maatschappij zoals deze nu is - zijn inkomen (geheel) zelf te verdienen. Sommigen hebben daarom een uitkering in wat voor vorm dan ook, en daar is niks mis mee. Ik ben zelf voorstander van een basisinkomen voor iedereen, daarmee zou er veel meer ruimte zijn voor creativiteit.
Als zelfstandig ondernemer heb je veel vrijheid, maar moet je kunnen omgaan met de bijkomende financiële onzekerheid. Geen vast maandelijks inkomen is voor mij na 13 jaar ondernemen normaal, maar het is voor veel mensen een grote stap om dat los te laten.

Steeds meer mensen zijn in staat om online hun inkomen te verdienen met digitale producten zoals e-books, podcasts, e-courses, etc. Dit geeft heel veel vrijheid qua werktijden en ook qua locatie.
En dan is er nog Patreon, met name interessant voor muzikanten, kunstenaars en wereldverbeteraars. Hiermee kun je je door anderen financieel laten ondersteunen waar dan vaak wel wat tegenover staat, zoals toegang tot je muziek, blogs, video’s etc.
Relationele vrijheid
Ik zie bij mezelf en bij mensen om me heen de behoefte om het fenomeen relatie opnieuw te definiëren. Is het natuurlijk om je liefde tot één persoon te beperken. Mag je van meerdere mensen houden? En zo ja, mag je met meerdere mensen intimiteit delen? Ja, daar kun je voor kiezen, in openheid en eerlijkheid met alle betrokkenen. Daar bestaat een term voor: polyamorie. Polyamoreuze mensen houden de mogelijkheid voor het hebben van meerdere relaties open. Laatst zag ik in een programma een relatie die bestond uit 3 mensen, dat is blijkbaar ook een optie.
Bijna ieder mens heeft wel behoefte aan aanraking. Als je geen relatie hebt, dan kan het bijvoorbeeld wel heel fijn zijn met iemand te kunnen knuffelen, zonder verdere verwachtingen. En de vraag of iemand met je wil knuffelen kun je gewoon stellen. Een tijdje geleden kreeg ik zelf die vraag, waarop ik ja zei en we nu zo af en toe een knuffelafspraak hebben. Er is zelfs een knuffelworkshop uit voortgekomen, die wellicht nog een vervolg krijgt. Een andere manier om in je behoefte aan aanraking te voorzien is een massage. Daar doe je jezelf en je lijf een groot plezier mee.
Vrijheid door grenzen
Zijn er nog mensen die veelvuldig gebruik maken van jouw tijd en goedheid? Op z’n tijd eens even duidelijk je grenzen aangeven kan enorm bijdragen aan je eigen vrijheid.

Vrijheid van spullen
Ik zie een trend gaan van ontspullen: mensen hebben steeds meer behoefte aan ruimte en minder aan spullen. Spullen geven ook een binding, een gehechtheid die je in de weg kan zitten. Het geeft een goed gevoel om de kledingkast op te ruimen en te ontdoen van alles wat al een jaar niet gedragen is. Maak eens een plank leeg in je boekenkast en voel eens wat dat doet. Gebruik je nog CD’s? Nee? Dan kunnen ze ook wel uit het zicht. En misschien geeft je 3 vierkante meter lege ruimte je meer dan je eet- of salontafel.

Vrij van zorgen
Zorgen maken is een zinloze bezigheid. Door te leren te vertrouwen op het leven kun je zorgeloos leven, ongeacht de omstandigheden. Het leven geeft je wat je nodig hebt, nooit meer dan je aankunt en elke crisis is weer een kans.

Vrijheid om te spelen
Niet alles hoeft meteen resultaat op te leveren. Juist het ongedwongen kunnen spelen leidt tot hele mooie dingen.

Vrijheid om niets te hoeven
Gewoon eens even tegen jezelf kunnen zeggen 'ik hoef niets', wat een ruimte geeft dat. En juist in die ruimte ontstaat.... ja wie weet...

Vrijheid om het niet te weten
Met name als je door een transformatieproces gaat is het fijn om tegen jezelf te kunnen zeggen: 'Het is okay om het niet te weten'. Je weet niet hoe lang het nog duurt en je weet niet waar het toe leidt, maar ook dat is okay.

Spirituele vrijheid
Er is geen guru die ‘de waarheid’ kent en er bestaat niet zoiets als 'het ware geloof'. Het is heel zinvol om her en der inspiratie op te doen, zelfs een tijdje lang ergens bij te willen horen (been there - done that) maar vaak levert dat ook weer beperkingen op. Je kunt ook alleen je eigen spirituele pad volgen en de verbinding zoeken met mensen die daarmee resoneren. Bezoek bijvoorbeeld eens het 5Dcafé.
Vrijheid om jezelf te zijn
Uiteindelijk gaat het over de vrijheid om jezelf te zijn. Als je niet jezelf kunt zijn in je werk of in je relatie, dan wordt het misschien eens tijd daar keuzes in te maken. Uiteindelijk ben je alleen aan jezelf verantwoording schuldig en iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gevoel.
Je bent vrij!

Wil je op de hoogte blijven van blogs, tips & events van mij?

http://www.life-alignment.nl/