woensdag 4 december 2019

Rosa Wouters: Cirkel van Liefde



Dit is een gedeelte uit het boek van Rosa Wouters
                         Cirkel van Liefde                        


Ik probeerde de waarheid, die de liefde me had geleerd, verder uit te dragen in mijn werk en mijn omgeving. Het werd een haast onmogelijke opgave.
Ik merkte dat mensen al jaren troost bij me zochten en verzachting voor hun verdriet. Ze wilden verlichting van hun kwalen en verzorging van hun gewonde hart.
Ze wilden verlichting van hun kwalen en verzorging van hun gewonde hart. Maar niemand wou de waarheid horen. Ze weigerden halsstarrig de enige echte kans op de totale ommekeer.

Wat moest ik doen? Ik wist het niet. Hun reacties waren zo menselijk. Zo eenvoudig te begrijpen. Ze wilden verder leven, maar liefst zonder pijn. Eigenlijk vroegen ze me telkens opnieuw om hen in staat te stellen om hun illusies in stand te kunnen houden. Ze zochten geen inzicht, ook al beweerden ze het tegendeel, maar enkele bevestiging in hun wensdromen en onwaarheden. Hoe konden ze dan beter worden, als niet eens mocht geraakt worden aan de oorzaken? Als niets van hun echte problematiek mocht worden blootgelegd?


Het maakte me moedeloos.

En misschien klinkt het wreed of bizar. Maar stilaan groeide de overtuiging dat ik soms beter kon helpen door niets te doen, de beste raad kon geven door niet te adviseren, en het meest van mensen kon houden door hun pijn hun pijn te laten. Juist omwille van de liefde. Ook al leek hen dat op zo’n moment volkomen harteloos.