vrijdag 26 augustus 2022

Staan in mijn eigen verhaal. ~ Lichtflits


Staan in mijn eigen verhaal.

Al jaren geleden kwam ik er achter dat er iets groots zou gebeuren.
Werd mij verteld dat oude systemen om zouden vallen, dat het duister in het licht zou komen te staan.

Dat we geschokt zouden zijn over wat er allemaal naar buiten komt.
Dat we dan een keuze zouden hebben, of wegkijken en meegaan in die ervaring en zo onze lessen leren.
Of het recht aankijken en onszelf en alles wat er is te transformeren.

Mijn vraag was de hele tijd: Hoe dan?

We zaten midden in een ratrace, altijd maar bezig zijn om alle verantwoordelijkheden na te komen.
Ik kon me er geen voorstelling van maken dat systemen zomaar zouden omvallen.


In 2020 werd het "hoe dan" eindelijk duidelijk.
Na twee jaar alles recht aankijken is er zo ontzettend veel in mij getransformeerd.
Alle emoties die in mij zijn, zijn voorbij gekomen.
Ik wist niet dat ik nog zoveel boosheid in me droeg, zo graag de wereld wilde redden van
alle donkere praktijken.

Walging, verdriet en ongeloof.
Alles is voorbij gekomen.

En nu realiseer ik me ineens dat ik de wereld niet kan redden, dat ik voor niemand anders een keuze kan maken.
Ik kan enkel de waarheid voor mezelf ontdekken en op basis daarvan mijn keuzes maken.
Eigenlijk wist ik dat al, maar wanneer het voorbij komt in je dagelijkse leven en je het ervaart in lijf en leden, dan pas wordt het op een bepaalde manier echt.

Wat heb ik veel over mezelf geleerd, wat heb ik veel over de wereld geleerd, over de psychologie van de mens, over structuren en systemen en hoe deze ons ongemerkt proberen te beïnvloeden.

Mijn wereldbeeld is totaal veranderd en ik ben nog dichter bij mezelf uitgekomen.
De heftige emoties zijn verwerkt, ik heb mijn eigen pad gevonden in dit stuk van mijn leven.
Ik weet waar ik sta en wat ik wil.

En eigenlijk is daarmee de opdracht die ik had afgerond.
Tenminste zo voelt het voor nu.

In het midden van de chaos en de ellende heb ik mezelf weer stevig op mijn eigen voeten neergezet.
Kan ik de schoonheid van de natuur zien en voelen en mezelf in mijn hoogste trilling zetten.
Kan ik gelukkig zijn met de simpele dingen in het leven en alle verhalen de ruimte geven om zich uit te spelen zonder er onderdeel van te zijn.

Ik ben gaan staan in mijn eigen verhaal.
En zie de toekomst met vertrouwen tegemoet.


Lichtflits