zondag 17 maart 2019

Een simpele techniek om een paniekaanval te stoppen ~

Een simpele techniek om een paniekaanval te stoppen

Een simpele techniek om een paniekaanval te stoppen

Nog nooit was er zoveel angst en paniek als vandaag de dag. En hoewel het volledig overkomen flink wat tijd en toegewijde moeite kan kosten, bestaat er ook een simpele techniek die ons in het moment kan helpen.

Om over na te denken: wat zijn de grote triggers voor mijn paniek? Ben ik klaar om de moeite te doen om het voorgoed te overwinnen?


Ik weet het nog als de dag van gisteren. Het was midden in de nacht en ik ijsbeerde door het gras van mijn vaders achtertuin, bij alleen het licht van de maan. Ik heb normaal geen slapeloosheid, maar mijn paniek liet me niet rusten, en die specifieke worsteling ermee was zonder twijfel één van de meest vermoeiende die ik ooit heb moeten trotseren.

Het was de tiende dag op rij dat ernstige angst weigerde me met rust te laten. Ik kon amper slapen, had geen eetlust en had geen oplossing, ondanks de ongelofelijke liefde en steun die ik toen van mijn naasten kreeg. Ik wist honderd procent zeker dat ik voor de rest van mijn leven of vast zou zitten in een paniekaanval of in angst zou leven voor de volgende.
 
Die nacht zal in april haar 5e verjaardag vieren, maar belangrijker is dat ik dan 3 jaar zal vieren waarin angst geen serieuze pogingen heeft gedaan om zich weer met mijn leven te bemoeien.
Maar het was niet makkelijk om tot dat punt te komen. Zoals velen van jullie waarschijnlijk wel weten, kan angst overweldigend, meedogenloos en uitputtend zijn, en nog een aantal voornamelijk onwenselijke bijvoeglijke naamwoorden, zowel ieder op hun beurt als tegelijkertijd. Om dat voor zo lang te overwinnen – en hopelijk voorgoed – vroeg om een boel onderzoek en doorzettingsvermogen, maar het goede nieuws is dat ik graag met jullie de simpelste technieken wil delen die voor mij het meest effectief waren om de angst op afstand te houden.


Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb

Ik waarschuw je dat deze specifieke methode voor het stoppen van een paniekaanval in eerste instantie ontzettend simplistisch lijkt. Maar ik daag je uit om voorbij te gaan aan hoe je brein het in eerste instantie zal beoordelen en het een eerlijke kans te geven (en ja, dat betekent dat je het meerdere keren probeert), omdat het echt heel krachtig kan zijn.
Het heeft me niet alleen talloze keren geholpen om een aanval te stoppen of voorkomen, maar ik heb er ook meerdere anderen mee doorheen gecoacht, mensen die de techniek nu allemaal loven als een van de snelste technieken waar ze gemakkelijk gebruik van kunnen maken.

Val het aan met dankbaarheid

De naam die ik deze specifieke techniek heb gegeven is ‘Val het aan met dankbaarheid’. Zoals de naam al suggereert, omhelst het het tegengaan van je aankomende of bestaande paniek en angst met gedachten over dingen waar je dankbaar voor bent.
Wat deze simpele mentale activiteit zo krachtig maakt, is dat hoewel een paniekaanval met gemak ons hele lichaam kan aanvallen en overweldigen, waardoor we zelfs de simpelste taken niet meer uit kunnen voeren, het voornamelijk gevoed wordt door onze gedachten.
Het zijn ONZE GEDACHTEN die ons ervan overtuigen dat we nu niet oké zijn. Het zijn ONZE GEDACHTEN die ons doen geloven dat we nooit meer normaal kunnen leven. Dus zijn het ook ONZE GEDACHTEN waarmee we onze controle weer over willen krijgen, aangezien die de bron vormen van wat ons ofwel staat te wachten of wat we nu doorstaan.
Door onszelf te forceren om dingen te noemen in ons leven waar we dankbaar voor zijn, bevelen we die gedachten in een richting te gaan waarmee de angst juist verhongert.

Ik heb niets om dankbaar voor te zijn

We weten allemaal dat het leven inherent behoorlijk lastig is, maar ik geloof stug dat ongeacht hoe lastig de dingen nu ook voor je zijn, iedereen genoeg heeft om dankbaar voor te zijn. Om je te helpen dit te beseffen, kun je beginnen door ontzettend simplistisch te zijn (zoals ‘ik ben dankbaar voor mijn familie. Ik ben dankbaar voor mijn hond’). Als het makkelijker is, kun je ook specifieker worden (‘Ik ben dankbaar voor hoe mijn hond Sparky naar me kijkt als ik iedere dag van werk thuiskom’).
Noem letterlijk alles op dat in je opkomt. En als je dat lastig vindt, dan is dat oké! Begin klein, en bedenk dat wat je blij maakt ook iets is om dankbaar voor te zijn, het mag iets heel ‘kleins’ zijn.
Het is ook belangrijk je te beseffen dat het hoofddoel van deze oefening niet bestaat uit het alsmaar opnoemen van zoveel dingen als je kunt, maar juist om je hoofd weg te richten van de angst. Dus of je nu gestaag dingen opnoemt of merkt dat je hard moet nadenken om de volgende te noemen, dan ben je nog steeds gedachtevermogen aan het benutten die anders zou worden gebruikt om je te overtuigen dat je nu in totale paniek zou moeten zijn.

Ik ben klaar om mijn angst voorgoed te overwinnen

Hoewel deze techniek erg krachtig is, is het verre van het enige instrument dat ik had op mijn reis om angst-vrij te worden. Als je je klaar voelt om het nodige werk te doen om je angst voorgoed te overwinnen, dan raad ik je aan om je hart en intuitie te volgen.