zaterdag 24 juni 2023

Waarom overgave niet hetzelfde is als passiviteit / Door Tamara van de Beek ~ 24 juni 2023


 

Waarom overgave niet hetzelfde is als passiviteit

20 juni 2023 / Door Tamara van de Beek

Overgave en loslaten dat zijn twee woordjes die ik zeer misleidend vind. Je hoort ze vaak voorbij komen in spirituele “talks”. Ik ga je vertellen waarom ik ze gevaarlijk vind. Het lijkt erop alsof je iets moet doen om ergens vanaf te komen. Maar het is juist het tegenovergestelde.

Waarom wil je in overgave zijn? Omdat je vast verteld is dat als je leeft vanuit overgave er dan een flow voelbaar is. Vervolgens ga je je best doen om in overgave te gaan. Maar… je gaat in overgave met een verborgen agenda. Namelijk, ik wil dit niet, ik wil iets anders. Niet deze ervaring maar een andere ervaring. Dat noem ik pseudo overgave.

Ik laat het los. Okay. Waarom wil je het loslaten? Omdat je ergens vanaf wilt en er last van hebt (begrijpelijk). Maar begrijp goed dat als je ergens vanaf wilt er ook verzet is. Als je wilt loslaten in de hoop dat je dan van vervelende gevoelens af bent of nare gedachten dan is dat geen loslaten maar verzet. Dat noem ik pseudo loslaten.

Iets los willen laten maar het niet willen leren kennen houd je gevangen in onbewustheid. Dat waar je “last van hebt” wil gezien worden, wil erkend en gekend worden, wil gevoeld worden. Een pijnstuk in jezelf waar jij tegen zegt: ga weg. Ik wil je niet horen, zien of voelen. Verdwijn. Voel je het? Het leidt tot ontkenning van pijnstukken en maakt het proces van wakker worden alleen maar pijnlijker. De pijn wil liefde voelen en jij stuurt de pijn steeds weer weg. Oei da’s pijnlijk nietwaar? Zou je zo je kind wegsturen dat angstig is of verdrietig? 

Werkelijke overgave en loslaten is niets doen. Geen verzet bieden tegen je huidige ervaring. Het moment verwelkomen precies zoals het is. Dat is moeiteloos. Geen interpretaties, geen vechten, geen verzet. Niets doen. Het ego zal je vertellen, nou da’s lekker passief. Dan verandert er zeker nooit iets. Maar wacht even voordat je deze gedacht gelooft. Heb je het ooit uitgeprobeerd? Echt niets doen? Niets willen veranderen, niets weg willen hebben, niet los willen laten, niet in overgave willen gaan? 

Het is de grootste kracht die er is. Niets doen. Alles verwelkomen, open. Echt open. Wat zichzelf dan openbaart is wonderbaarlijk. De transformerende kracht van niets doen. Het lijkt een tegenstelling. De illusie van controle is doorzien.

Vanuit je hart aanwezig zijn, open en beschikbaar voor dat wat zich spontaan aandient in het moment. Dat is iets anders dan passief zijn. Als het nodig is dat je in actie komt, dan komt jouw handelen uit een andere bron. Namelijk het hart en niet uit verzet. Het handelen ontspringt uit een diepere bron niet uit een vecht- en overlevingsmechanisme wat alleen maar bestaat in het denken. 

Ware overgave is de eenheid en compleet in jezelf ervaren. Dat is niet iets wat je kunt doen. Je kunt het wel zijn.

“Geef mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, de moed om te veranderen wat ik kan veranderen en de wijsheid om het verschil tussen beiden te zien”. 

~Sereniteitsgebed

Ik wens je een zomer vol liefde toe. Wat het ook is dat zich aandient, heb het lief.

Tamara
https://dewijsheidvanhethart.nl/