dinsdag 6 juni 2023

De emotionele oorzaak van Eczeem


De emotionele oorzaak van Eczeem :
Je hebt niet geleerd van jezelf te houden en, omdat je bang bent gekwetst te worden, leef je grotendeels op basis van wat anderen van je verwachten. Je bent bang om in de steek gelaten te worden. Als je eczeem hebt, ervoer je eerder een zeer intense situatie van scheiding, bijvoorbeeld tijdens een verhuizing naar een nieuw huis, verlies van een huisdier, een verandering van klas op school of geschillen wat later leidde tot een scheiding,

Het kan zelfs teruggaan tot de tijd dat je in de baarmoeder van je moeder was. Je had later grote moeite om te acclimatiseren aan je nieuwe omstandigheden. Soms vindt alles plaats op het niveau van gevoelservaring, want van buitenaf gezien lijken er geen grote veranderingen te zijn geweest. Je hebt misschien het gevoel gehad dat je waarden belachelijk werden gemaakt, en het is alsof je diepere wezen was afgewezen.
Je hebt de indruk dat je geen macht heb over je leven. Je zal de neiging hebben om situaties na te bootsen waarin je je gescheiden voelt, vooral van mensen van wie je houdt. Terwijl eczeem de huid 'raakt', mis je, zelfs onbewust, contact, de aanraking van de persoon vóór de scheiding, wat er nu niet meer is, er is een verlies waar je nog mee in het reine moet komen. Het is je huid die vroeger contact maakte met de ander, en aangezien dit contact van je is afgenomen, drukt je huid zijn behoefte uit om aangeraakt te worden in de vorm van eczeem.

Je huid vertelt je: je bent geliefd, maar dat was in het verleden. Eczeem laat je ook zien dat je ambivalentie voelt over aanraken: ik heb het nodig, maar het maakt me ook bang. Als het eczeem gegeneraliseerd is, was de scheiding plotseling, totaal en verscheen eerder dan verwacht. Het is alsof je huid het uitschreeuwt en een oproep om hulp stuurt. Als je bijvoorbeeld alleen eczeem aan je handen hebt, kan je je afvragen of er een huisdier is waar je heel dicht bij was en dat je verloor; zoals je dit dier vroeger in je handen nam, bevindt het eczeem zich daar vooral. Je kan ook een situatie ervaren waarin je gefrustreerd bent omdat je jezelf kwalijk neemt omdat je geen actie hebt ondernomen of niet hebt ontvangen.
Op de ellebogen of op de knieën manifesteert eczeem een innerlijke terugtrekking die me dwarsboomt. Het zorgt ervoor dat je jezelf isoleert, terugtrekt en afschrijft. Of anderen vergeten je, of je vergeet jezelf, maar in je eigen nadeel. Je hecht veel waarde aan Wat mensen van je denken of hoe ze je waarnemen. Het beeld dat je projecteert is erg belangrijk. Je vindt het moeilijk om jezelf te zijn. Niet weten waar je lot je naartoe leidt, maakt je veel zorgen, en angst dringt je dan binnen. Je gaat van wanhoop naar opstand of woede. Deze wanhoop die 'sluimt' gaat ‘Uitbarsten in golven.
Het bruisen en het ongeduld dat je voelt over een situatie die je wil oplossen drukt zich uit via je huid die in je kookt. Al deze factoren samen zorgen ervoor dat je frustratie, irritatie en veel verdriet voelt. Je emoties zijn 'huid diep. Terwijl je iedereen probeer te plezieren, vergeet je rekening te houden met je eigen behoeften; dat alles, gewoon om geliefd te zijn bij anderen. Je bent dus gescheiden van een deel van jezelf.
Je handelt naar De basis van de verwachtingen van anderen in plaats van te doen wat jou bevalt. Je wijst af wie je bent. Je houdt niet van jezelf zoals je bent, en daarom zal het feit dat je huid, die voor iedereen zichtbaar is, in slechte conditie is of zelfs 'lelijk', in je fysieke verschijning bevestigen hoe je jezelf van binnen waarneemt.
Hoe meer je jezelf afwijst en hoe meer je mensen om je heen aantrekt door wie je je afgewezen zal voelen; zal je angst voor afwijzing zich manifesteren! Dit zorgt ervoor dat je jezelf afremt van de externe realiteit, hoewel wat je echt diep van binnen, dichterbij bij mensen wil komen. Je kan ook emotioneel geïrriteerd zijn zonder je ervan bewust te zijn.
Met het eczeem ga je een fysieke barrière opwerpen tussen jou en de anderen om jezelf te beschermen en je niet bedreigd of gekwetst te voelen.
In het geval van een baby zal het echter een melkkorst (seborrheic dermitis) ontwikkelen omdat het meer menselijke warmte en fysiek contact nodig heeft met de mensen van wie het houdt, vooral mijn moeder. Een baby voelt zich geïsoleerd en zal eczeem vertonen om dichter bij anderen te komen. Het is kwetsbaar in zijn/haar gevoeligheid. Het heeft Liefde en aandacht nodig. Het is belangrijk op te merken dat de meeste eczeem voorkomt bij zuigelingen tussen de twee en zes maanden. Nu is het juist op deze leeftijd dat een kind zich bewust wordt van zijn eigen bestaan, los van zijn moeder. Het feit dat deze 'scheiding' onzekerheid of angst veroorzaakt, zal eczeem doen verschijnen. Als kind verschijnt mijn behoefte om aangeraakt te worden samen met de noodzaak om huid op huidcontact (in de juiste zin van het woord) te hebben met een persoon die van me houdt, niet een contact met een deken of kleding die dit directe fysieke contact verhindert. Ik voel me misschien hulpeloos voor "al deze grote volwassenen om me heen". Ik voel me misschien machteloos voor hen en kwetsbaar voor hun reacties. Of je nu een volwassene of een kind bent, deze korst vertegenwoordigt wat je moet loslaten om eindelijk mezelf te worden, dit 'ik' dat zo lang verborgen was. Je persoonlijkheid zit gevangen en je hebt jezelf afgesneden van delen van jezelf. Je leeft liever oppervlakkig, straft jezelf terwijl je gelooft dat je niet beter verdient.
Affirmatie voor jou
Ik accepteer om bepaalde attitudes en mentale patronen los te laten om mezelf los te maken van mijn verleden en me te concentreren op de acties die ik moet ondernemen om mijn potentieel te bereiken. Ik accepteer om van mezelf te houden zoals ik ben.
WAT IK MEZELF NIET GEEF, KAN MIJ NIET GEGEVEN WORDEN: ZO IS DE WET VAN WEDERKERIGHEID.
Ik identificeer daarom mijn ware behoeften en handel in overeenstemming daarmee. Ik leer het huidige moment volledig te leven, wetende dat elke actie die ik vandaag uitvoer mijn morgen vormt. Ik ga zelfverzekerd vooruit in het leven. Ik maak dus een frisse start.

Emoties zijn de basis van onbalans in je lichaam. De pijn, frustratie, disconnectie, boosheid, wanhoop, verdriet en ook gemis aan (zelf) liefde.
Alle belastende emoties die niet geuit worden, worden opgeslagen in je lichaam. En bij een teveel aan deze emoties zal het zich gaan manifesteren als klachten.
Om aan te tonen aan jou dat je op een emotioneel vlak wat geheeld mag worden.
Onderdrukken van emoties heeft geen zin. Vroeg of laat zal je dat gaan zien als fysieke klacht. Ook pillen of cremes nemen om de klacht te onderdrukken heeft geen zin, er zal dan ergens weer een andere klacht op gaan duiken.
Afhankelijk welke emotie je blijft weg drukken.
Heling begint bij bewustwording