zondag 26 april 2020

Uit liefde voor jezelf ♥ Janosh ♥

Uit liefde voor jezelf ♥ Janosh ♥ Lichtwerkers Nederland

‘Hoe lang gaat het nog duren?!’ Dat is de heersende vraag die ik momenteel oppik. De lockdown die ons moet behoeden voor verstrekkende gevolgen van het coronavirus, is op individueel niveau een lesje in zelfreflectie. Het dwingt ons in de spiegel te kijken en nieuwe keuzes te maken.
Sommige mensen pakken de gevolgen van de crisis goed op. Ze gaan ervoor en starten vernieuwing op. Of ze pakken elke minuut van de tijd die ze voorheen niet hadden om aan zichzelf te werken. Of ze beginnen zelfs hun droom te verwezenlijken. Iets waar ze al jaren over fantaseerden, lukt ze ineens om te manifesteren. Anderen hebben moeite met verplicht thuis zitten en zakken steeds verder weg in angst en onzekerheid.

❥ De vraag is: aan welke kant sta jij of zou je willen staan? En hoe ga je om met de nieuwe realiteit?


Wat wil ik nu écht?


Het is een gekke tijd waarin we leven. Daar zijn we allemaal van doordrongen. Maar hoe we ermee omgaan, daarin zie ik veel verschil. Thuiszitten is zeker niet aan iedereen besteed. Ik geef de laatste weken veel sessies online en de rode draad die door vele gesprekken heen loopt, heeft te maken met passiviteit. Niet weten wat te doen met de tijd die er is (of jezelf hierin tegenkomen). We zitten binnen en schijnen ineens geen doel meer te hebben. Het is zoeken naar bezigheden, maar die zijn meestal van korte duur. Er zijn maar zoveel klusjes in huis, boeken, puzzels, films en series voordat je het gevoel krijgt dat de muren op je af komen. Tegelijkertijd is er ook een wensgedachte bij velen, want eindelijk is er tijd. Eindelijk is er rust en geen afleiding. Maar alsnog blijft dan de vraag: wat wil ik nu écht?
Ik zie heel veel bijzondere dingen uit dit proces voortkomen. Mensen die creatief omgaan met de heersende situatie en ineens met geweldige nieuwe ideeën komen waarmee ze  zichzelf opnieuw weten uit te dagen. Denk aan restaurants die ineens de mogelijkheden zien om online van alles te kunnen aanbieden en zichzelf op die manier opnieuw uitvinden met nieuwe creativiteit. Mensen die anoniem kaarten versturen naar ouderen in het tehuis. Ik zie community's op Facebook ontstaan waarin mensen met verschillende expertises elkaar opzoeken en versterken. Mensen die hun kennis doorgeven of vrijwillig anderen helpen. Mensen die online spelletjes organiseren om kinderen en ook zichzelf te voeden met positiviteit. Er is veel, en je ziet het als je er open voor staat. Zit je niet in positiviteit, dan merk je het waarschijnlijk niet op.
Waar de een thuis zit, is de ander actiever dan ooit. Het verschil zit in eerlijk naar jezelf kijken. Kies ik voor angst of liefde? Angst zet ons vast en houdt ons gevangen in het gevoel dat we machteloos zijn. Het maakt dat we geen stappen kunnen zetten, terwijl liefde (en dan vooral liefde voor onszelf) ons optilt. Liefde inspireert en wekt creativiteit op. Het is jezelf uitnodigen voor nieuwe avonturen, die starten met zelfonderzoek en de vraag: wat wil ik nu écht?

Jezelf opnieuw uitvinden


In tijden van crises zijn het de vooruitstrevende mensen die zich laten zien. Ze zijn meer dan anderen bereid zich aan te passen en hun gewoontes te transformeren. Zouden ze dat ook gedaan hebben zonder een corona crisis? Misschien niet. Maar juist de huidige extreme situatie brengt ze op ideeën die ze anders niet hadden gekregen. Zo probeer ik mensen in de sessies op Skype ook te stimuleren in hun creatiekracht. In plaats van in te zoomen op de problemen die ontstaan, wijs ik ze op wat ze gekregen hebben: een mogelijkheid om te veranderen. Dit is een tijd waarin we als ziel enorm kunnen groeien. Het is de tijd van ontwaken op een dieper niveau. Juist nú heb je de gelegenheid om naar binnen te gaan en zonder de afleiding van anderen te voelen wat je ware scheppingsopdracht is.
❥ Waar begin je? Ik zou zeggen: buiten de gebaande paden.

Soms moet je even iets totaal anders doen om tot een keerpunt te komen. Als je afhankelijk bent van een bepaald type werk dat nu misschien overbodig lijkt, start dan iets heel anders op. Je missie wordt niet gedefinieerd door je status of beroep, maar door hoe je omgaat met wat je aan kansen krijgt aangereikt. Als het betekent dat je even niet kunt doen wat je gewend bent, kijk dan naar hoe je op een andere manier je potentie kunt aanspreken. Hoe kun je opnieuw van waarde zijn? Jezelf opnieuw uitvinden: daar gaat het om.
Kijk ik naar mijn eigen situatie, dan zou ik mezelf tekort doen als ik zou denken dat ik alleen van waarde zou zijn als ik op een podium sta. Ik mag geen evenementen organiseren nu, maar dat weerhoudt me er niet van om mensen te blijven inspireren. Ik kan het ook online, met een workshop. Ik kan het ook via een webinar. Ik kan het met een blog, een quote op Facebook, een meditatie of een nieuwe activatie. Het zijn niet zozeer de tools die mij definiëren, want het gaat om de intentie die erachter zit. Die bepaalt de uitkomst. Ik wil de wereld een stukje beter maken en mensen van hart tot hart verbinden – de tools zijn de weg. 

Synergetisch samenwerken


Na het zelfonderzoek komt het volgende proces en dat is synergie. Voor sommige dingen heb ik niet de juiste kennis in huis, zoals het bouwen van een website bijvoorbeeld.

❥ Maar als je spreekt vanuit je hart en je bent eerlijk over wat je wilt, zijn er altijd mensen die iets willen bijdragen.

En dan niet omdat ze je plan zo fantastisch vinden, maar omdat ze met je resoneren. Ze voelen zich aangetrokken tot je energie. De kunst is om je open te stellen voor zo’n verbinding en buiten je comfort zone te gaan. Dat doe je niet met plannen, maar met passie! Zo kom je tot zielsverbinding. Een wederzijdse afhankelijkheid, met als enige doel om tot een synergetische samenwerking te komen, oftewel: elkaar optillen op een manier die los van elkaar niet was gelukt.
De enige uitdaging van zo’n verbinding, is dat het eng is. Je stelt je kwetsbaar op. Je legt je vertrouwen in de ander. Maar de uitkomst is bijna altijd magisch. Je komt tot dingen die je vooraf niet had kunnen bedenken. Zo’n proces is bijzonder inspirerend en niet te vergeten transformerend! Je komt bij een stukje innerlijke vrijheid, die je wel al voelde maar nog niet kon activeren. Zo kom je tot een keerpunt en gaan er deuren open. Maar blijf ondertussen wel goed voelen, want alles valt of staat met weten wat je werkelijk wilt en wat je energie geeft.

In beweging komen


Misschien zit je thuis en ben je helemaal op jezelf aangewezen nu. Misschien vind je het lastig om je creativiteit aan te boren en om weer vooruit te kunnen denken. Net als jij zijn er meer en ik voel al een tijdje dat ik daar iets mee wil doen. Daarom heb ik voor degenen die weer in beweging willen komen, een mogelijkheid gecreëerd om zichzelf en anderen weer aan te vuren…
Ik wens je veel inspiratie in deze tijd. Ga op zoek naar de waarheid in jezelf, naar wat je écht wilt. Spreek het uit en laat je optillen door hen die ook aan de kant van liefde staan. Want dat is waar de magie ontstaat. Als je iets doet, doe het dan niet uit angst maar uit liefde voor jezelf. Er is niets om aan te voldoen. Er is niemand om rekening mee te moeten houden. Dit is jouw moment om jezelf erkennen en te gaan doen waar je hier voor gekomen bent (als je daarvoor kiest).

Van hart tot hart,
Janoshjanosh.com