woensdag 29 april 2020

De verschuiving van 3D naar 5D ♥ Janosh ♥

De verschuiving van 3D naar 5D ♥ Janosh ♥ Lichtwerkers Nederland

Het is druk op de socials. Ik zie en lees van alles over de corona-crisis, hoe het ons beïnvloedt en wat we ervan zouden moeten leren. Er zijn veel mensen die verbanden proberen te leggen. Veel neigt naar complottheorieën, waar ik zelf niet aan mee doe omdat ik geen angst wil zaaien. Maar wat ik wel voel, is dat we onderweg zijn naar een nieuw tijdperk. De wereld zal er straks heel anders uitzien. We bewegen ons steeds meer van 3D naar 5D.
In voorgaande blogs heb ik vaak herhaald dat we in deze tijd voor een simpele keuze staan: angst of liefde. Er is van alles in omloop over hoe we als mens worden gemanipuleerd in deze crisis en of de complotten nu waar zijn of niet: ik ben ervan overtuigd dat mensen niet groeien via angst.

Het geeft voeding aan onzekerheid en competitie, terwijl dat juist is wat we moeten zien te overstijgen in deze tijd. Daarom bewandel ik liever de weg van inspireren en motiveren. Ik geloof namelijk dat we aan de vooravond staan van een grote bewustzijnssprong, waarbij we overstappen van individualisme naar eigenheid.

Hierin zit een verschil. En ook hierin staan we weer voor dezelfde keuze, die van angst of liefde.

Ego vs authenticiteit


Als ik het heb over individualisme, dan denk ik aan het ego. Kiezen voor jezelf, je eigen koers varen en dan vaak ten koste van een ander. Het is het streven naar een bepaalde status in de maatschappij, met als doel om beter te zijn dan een ander. In die onderlinge competitie zijn we vaak in strijd om dezelfde aandacht, dezelfde middelen en dezelfde beloningen. We zijn bezig elkaar te overtuigen en te bekritiseren. In mijn beleving is dit een doodlopende weg voor ons allemaal. Het is een herhaling van patronen die we al eeuwen doorleven, met als enige uitkomst dat de een slaagt en de ander faalt. Dat terwijl ik voel dat we een waanzinnige uitdaging hebben gekregen om ons meer met elkaar te verbinden en te groeien naar een hoger bewustzijn.
Als ik me afstem op de ‘oude wereld’ waar velen nog aan vasthouden, dan voel ik dat we uitgeleerd zijn. We kennen de weg van het individu nu wel – de uitdaging is die van het collectief. Maar de patronen van de ‘oude Ik’ zitten nog sterk in ons systeem. Het ego geeft zich niet snel gewonnen, waardoor we geneigd zijn te blijven denken in ons eigenbelang. Daardoor zijn we ook sneller bang als we controle verliezen, zoals nu met het coronavirus. We missen bepaalde zekerheden. We worden ineens van elkaar afhankelijk gemaakt. Dat is bijzonder eng en uitdagend tegelijk. Het is maar net hoe je ernaar kijkt.
Onderweg naar de ‘nieuwe wereld’ voel ik dat er in ons iets moois begint op te bloeien. Ik merk het aan de vragen die ik krijg. We willen weten hoe we bij onze ‘ware Ik’ komen. Hoe we meer vanuit ons hart kunnen leven. Hoe we iets kunnen bijdragen aan een betere wereld en hoe we anderen daarin kunnen betrekken. Dit zijn mooie intenties, die niet voortkomen uit het ego. Ze worden gevoed door een dieper verlangen naar eigenheid. Het maakt dat we meer nadenken over de gevolgen van onze acties en proberen te zoeken naar wat ons uniek en krachtig maakt. Die groei begint met kiezen voor liefde en dan vooral liefde voor jezelf. Liefde die leidt naar het antwoord op ‘Wie ben ik?’ en acties die duiden op een sterke authenticiteit.

De andere ladder beklimmen


Wat ik voel is dat in de nabije toekomst we allemaal op een keerpunt komen te staan. We kunnen terug naar het verleden en nog een rondje maken in de arena van ‘vechten voor wat je waard bent’ of we gaan samen een nieuw avontuur aan, op weg naar het onbekende. Veel zal afhangen van of we bereid zijn om naar onszelf te kijken. Wat zijn je overtuigingen? Wat vind je écht belangrijk? Waar verlang je naar? En klopt dat nog met wat je vroeger belangrijk vond?
Wat maakt een mens succesvol? Dit is een van mijn grote vragen in het leven, die ik dagelijks met passie onderzoek. Zoals ik het zie, is succes afhankelijk van je perspectief en in welke wereld je jezelf ervaart. Wil je doorgaan op de bekende weg, dan is succes een kwestie van wat je bezit, hoeveel macht je hebt en hoeveel aandacht je op jezelf weet te vestigen. Het beklimmen van de ‘ladder van succes’ gaat via strijd, overwinningen (op jezelf en anderen) en het neerzetten van individuele prestaties die het ego voeden. Niks mis mee, maar wees niet verrast als je bij tegenslag ziet dat anderen misbruik van je situatie maken. Dat is onderdeel van het (3D) spel dat je speelt.
Maar je hebt een keuze: je kunt switchen. Je kunt nu een ander spel gaan spelen. Je kunt een andere ladder gaan beklimmen, waarbij ik voel dat er veel meer te ‘winnen’ valt. Ik heb het dan over wat ik de ‘bewustzijnsladder’ noem, waarbij succes een hele andere betekenis heeft. Op deze ladder stijg je via zelfreflectie, empathie en synergie. Het is een weg van samen ‘de grote Wij’ proberen te worden door je intenties te verbinden aan een hoger doel. Het vraagt van je om goed te kijken naar wie je bent en wat de reden is van je bestaan. Waarom ben je hier? Wat is je missie in dit leven? Welke talenten en eigenschappen vormen jouw stukje van de grote puzzel? Wat doe je voor jezelf waar anderen ook iets aan hebben? 

De zeven 5D skills


Het was in 2011 toen ik mijn eerste online workshop startte – deze heette The 5D Challenge. Ik heb toen ontzettend genoten van het maken hiervan en ook van de reacties van de deelnemers. Het was 11 weken onuitputtelijk door een groepsproces heengaan, met allerlei vernieuwende inzichten als resultaat. Zonder dat ik het wist, heeft deze workshop de blauwdruk gelegd voor vele columns, blogs en workshops die zouden volgen, waarin ik steeds dezelfde boodschap centraal zette: we zijn onderweg naar de Vijfde Dimensie. Een wereld voorbij de dualiteit en competitie, waarin we van hart tot hart delen en de verlangens van mens en ziel zich verenigen.
Ik heb altijd gevoeld dat er een moment zou komen dat deze nieuwe wereld aan onze voeten zou komen te liggen. Dat moment lijkt nu dichtbij te komen. Maar we moeten nog wel over de drempel stappen, want de verschuiving vraagt om een nieuwe manier van leven. Leven in 5D betekent dat je ook de skills van 5D moet activeren. Dit zijn eigenschappen als het uitlijnen van je bewustzijn, het verhogen van je energiefrequentie, het verbinden van hart tot hart en het oppikken van synchroniciteit. Belangrijke vaardigheden om hoger op de bewustzijnsladder te komen en je ziel meer en meer vrijheid te geven.
De signalen die ik oppik over de Vijfde Dimensie hebben me geïnspireerd om de workshop van 2011 nieuw leven in te blazen. Daarbij heb ik de workshop aanzienlijk uitgebreid en de ‘5D-skills’ tot 7 vaardigheden samengebracht. Er zitten heel wat nieuwe inzichten en ook vele activaties in die je groei richting 5D versnellen. Terwijl ik dit schrijf, ben ik dit programma aan het uitwerken. Het zal in mei gaan starten en ik kan niet wachten! Ik zal binnenkort de aankondiging naar buiten brengen.

In de webinar van aankomende vrijdag zal ik er tevens wat meer over delen. We doen dit keer de activatie Redding. Ik hoop dat je erbij bent!

Van hart tot hart,
Janosh
janosh.com