zondag 28 januari 2018

Machteld Sikkema ~ Zelf Liefde en Eigenwaarde



ZELFLIEFDE EN EIGENWAARDE
Wat ik veel zie bij gevoelige mensen, de lichtwerkers of lichtbrengers van deze wereld, is het gebrek aan zelfliefde en mede daardoor het gebrek aan eigenwaarde. Hoe komt dat?

De huidige maatschappij
We passen niet zo goed in de huidige maatschappij met z’n (machts)misbruik, geweld, spelletjes en liefdeloosheid. Het doet ons pijn, we trekken ons terug en zijn daardoor vaak slecht geaard en we sluiten ons hart af omdat we denken dat ons dat beschermt tegen nog meer pijn en verdriet.
Dit is overigens een proces wat al meerdere levens aan de gang is, het hoeft niet nieuw te zijn voor dit leven. We zien dat we anders zijn en dat krijgen we ook terug gespiegeld door onze omgeving. En dat doet iets met ons zelfbeeld en ons gevoel van eigenwaarde.


De uitdaging
De uitdaging nu is natuurlijk om volledig onszelf te gaan zijn en ons als onszelf neer te zetten in het leven. Met onze gevoeligheid, met onze zachtheid, met onze behoefte om te helpen. Dat betekent dat je echt helemaal voor jezelf mag gaan staan en zeggen: “Dit ben ik”.
We zijn niet voor niets zoals we zijn en we zijn ook niet voor niets nu in dit leven op aarde. Ons terugtrekken omdat het zwaar en moeilijk is, is geen oplossing. Het dient onszelf niet (want wees eens eerlijk, word je hier gelukkig van?) en het dient ook het geheel niet. Je doet jezelf en de wereld tekort.

Hoe kan je nu jezelf zijn?
Accepteer wie je bent.

Laat de oordelen en meningen van anderen en jezelf los.

Jij bent echt helemaal oké!!

Stop met je te vergelijken met anderen.

Zoek gelijkgestemde zielen op (online of offline).

Je bent het waard
Welk cijfer geef je jezelf? Zorg dat je jezelf een 10 gaat voelen. Jij bent het waard. Dit is belangrijk. Als je jezelf een 4-tje voelt maak je ook keuzes als een viertje en zijn je daden ook als een 4-tje. Wat brengt dit jou? Wat brengt dit de wereld? Ben je daarom op aarde?

Ga doen wat jij te doen hebt.
Luister naar je intuïtie en onderneem actie.
Je intuïtie is de stem van je ziel en je ziel
weet wie jij bent en waarom jij op aarde bent.

Is het zo simpel?
Het klinkt altijd zo simpel als ik het zo opschrijf. Maar ik weet uit eigen ervaring dat het een heel proces is. Ik heb mezelf ook heel lang onveilig gevoeld op aarde en soms voel ik dat nog. Ik was daardoor slecht geaard. Ik trok me terug in mezelf en paste me aan aan wat anderen van mij verwachtten. Ik sloot mijn hart af om niet nog meer pijn en ellende te voelen.

Uiteindelijk heeft dit mij heel veel gekost. En toen ik dat allemaal een plek had gegeven en ook snapte (want dat is de bewustwording en dan kan er transformatie plaats vinden) bleek in alles wat het gekost had ook een zegen te zitten. Ik vind het op aarde nog steeds niet altijd gemakkelijk, maar ik word wel steeds meer mezelf (dat is een levenslang proces) en ik doe wat ik wil doen.

Want dat is toch echt de reden waarom je hier bent: om volledig en zonder voorbehoud jezelf te zijn, in alle gebieden van je leven. En je mag alles wat je niet bent en wat niet langer bij je past los laten om dat te bereiken.

Met dank aan Machteld Sikkema - GeniusinMotion