zaterdag 25 februari 2023

Als je al lang met energieën of innerlijke processen bezig bent ~ Joke Slagmolen


Als je al lang met energieën of innerlijke processen bezig bent, is er van alles verschoven. Daarom kan de richting van je leven meerdere keren in de loop van een paar jaar verschuiven. Het kan nu voelen alsof je niets meer weet, geen doelen meer hebt, geen passies , geen.....alle kaders zijn weggevallen en dit is zo verwarrend!

Wat maken we het ons toch moeilijk doordat we alles willen dichttimmeren en ons leven uitgestippeld willen zien blijven we vast zitten in de controle. Laat dit nu net het item zijn waar we al eeuwen in vast zitten en juist nu uit kunnen stappen. In het NU leven....wie heeft hier niet van gehoord, O ja dat doen we wel even hebben we met z'n allen gedacht.

Maar we zijn vergeten dat er meer bij komt kijken dan NU te leven. Genieten in het nu, keuzes maken in het nu niet morgen niet gisteren maar in deze seconde.....kun jij het? en ook nog voor de rest van je leven vast houden aan het leven in het nu? de valkuilen liggen om de hoek ze tellen de seconde af om de kuil weer voor je voeten te schuiven.....stap je er in of toch erover heen?

Ik zie mensen keihard aan zich zelf werken om inzichten te krijgen, geweldig maar dan...we leunen achter over...zo inzichten zijn binnen nu is het wachten op het oogsten.....en hier gaan we de kuil in! Controle, moeten weten waar ik naar toe ga en wat er gaat komen en en en en........want dan zijn we pas gelukkig, tenminste dat denken we.

Pffff wordt je ook zo moe van jezelf? Ik wel als ik in die controle bubbel zit. Hoe meer ik het wil sturen des te meer tegenwerking ondervind ik, de energieën zeggen hiermee, he jij daar ga jij eens alles los laten en geef je over aan het nul punt...en dat betekent overgave. Heel terecht zei iemand van de week, nu snap ik er niets meer van de ene keer moet ik duidelijk krijgen wat ik wil en de andere keer moet ik alles los laten!

Begrijp ik heel goed maar dit is het balanceren in de persoonlijke processen. We hebben allemaal onze persoonlijke processen waarin we door ervaringen heen gaan maar er zijn ook collectieve processen en dit is nu het nul punt. Niets meer weten alle zekerheden lijken zo ver weg en het lijkt of we er niet bij kunnen komen.

De beste remedie is......accepteer de fase waarin je zit. Het is zoals het is en niet anders! Go with the flow en hou van jezelf!


©Liefs Joke Slagmolen