maandag 24 oktober 2022

Team Spirit ~ Stefan Van Heester


Team Spirit

Afgelopen vrijdag kreeg ik slecht nieuws.
De bank weigerde mijn lening.
Ik had er op gerekend en alle documenten waren netjes ingeleverd.
Maar het antwoord was NEE.
Hun nieuwe slogan: KBC zegt NEE!

De behulpzaamheid, medewerking en service van de bankbediende in kwestie was van bedroevend niveau en dan hou ik het netjes.
Ik vroeg om uitleg maar kreeg geen waarheid te horen.
Bovendien had hij mij al 3 weken aan te lijntje gehouden, had hij beloofd me te mailen en bellen maar niets van dat alles.
Deze man wist dat ik dringend geld nodig had maar veegde daar volledig zijn gat aan.
Ik dacht heel even om gewoon zijn NEE te aanvaarden en de telefoon op te leggen maar iets in mij zei ook NEE.
Ik laat me niet afscheppen op deze wijze en ik gaf deze man lik op stuk.



Dat gaf me bevrijding en een goed gevoel nadien want ik was opgekomen voor mezelf.
Ik maakt hem duidelijk dat zijn handelswijze schandalig is.
Dezelfde bank die me in 2015 toen er € 700.000 op mijn rekening verscheen plots opbelde "om kennis te maken met mijnheer Van Heester" geeft nu in 2022 geen reddingsboei aan een man die aan het verdrinken is.
Voor alle duidelijkheid: ik vroeg simpelweg aan de bank de mogelijkheid om onder nul te gaan op mijn rekening.
Op 7/11 begin ik aan een nieuwe juridische opdracht die 5 maand duurt en die per maand meer oplevert dan ik onder nul kan gaan.
Mijn eerste factuur wordt echter pas uitbetaald eind december en dus heb ik geld nodig van nu tot die tijd.
Mijn eigen bron en hulpbronnen van familie zijn uitgeput, het is nu eenmaal crisis.
Maar deze man die heel bewust niet wil meewerken zei simpelweg NEE.

Nadat ik het telefoongesprek had beëindigd vloekte ik nog eens een halve dag lang hard én met passie.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat wel graag doe.
Ze zeggen dat slimme mensen veel vloeken.
Als dat klopt ben ik geniaal.

Tevens liet ik die avond een diep gebrul los.
Dat was maanden geleden en voelde opnieuw heel bevrijdend.
Een oerkreet die van heel diep kwam.
Als er hele krachtige emoties zijn, dan betekent het dat er energie bevrijd wordt.
Emotie komt van het Latijnse woord emovere wat onder meer duidt op bevrijding, verwijderen en zelfs verbannen.

Als ik dit vanuit een Hoger perspectief bekijk dan was deze NEE van de bank een bevrijdend moment.
De bevrijding en verwijdering van vastzittende emoties.
Ik wist niet dat ik deze emoties nog vasthield en ben blij dat ze uit mijn systeem zijn verwijderd.
Het belemmert een gezonde doorstroming van energie.
Bovendien kan je zulke zware emoties niet meenemen naar een hoger bewustzijnsniveau en dat is toch echt wel de bedoeling.
Dat allemaal dankzij een nee van KBC.

Dat betekent niet dat ik het gedrag en de handelswijze van KBC goedkeur of tolereer.
Ik zeg NEE tegen KBC.
Het gaat erom dat ik voor mezelf opkom en geen misbruik tolereer. 
Het gaat erom dat ik NEE zeg tegen mensen die niet behulpzaam zijn, liegen en hun werk niet goed doen.
Zulke mensen, bedrijven en instituten horen niet thuis in mijn leven en verdwijnen dan ook.
Dat thema is al enkele maanden aan de gang.
Het loopt parallel met mijn zelfwerk: hoe meer ik van mezelf hou, hoe meer mijn buitenwereld verandert.

Gisterenochtend liet ik opnieuw een onverwachte oerkreet.
Het was er eentje van blijdschap en plezier.
Het gebeurde bij de overwinning van het hockeyteam van mijn dochter.
Normaal supporter ik in stilte maar de emotie was te sterk: een krachtige Jaaaaaaaa! kwam er uit.
Alweer een bevrijding, ditmaal in positieve zin.

Een leuke anecdote: tijdens de eerste helft toen de score nog 0-0 was vlogen er plots 14 ganzen over het veld.
Ik keek ernaar en zei hardop: 14 ganzen. 
De dame naast mij vroeg: ben je een natuurliefhebber? 
Ik zei dat ik altijd de symboliek interpreteerde van dit soort fenomenen.
Ze vroeg me wat het betekende.
Ik zei dat het getal 5 staat voor verandering en transformatie.
Dat betekent dan dat de match gaat kantelen? Inderdaad.
En zo werd het plots 0-1, 1-1, 1-2, 1-3 en  1-4.
14 ganzen kondigden de eindscore van 1-4 aan.
Ganzen zijn ook bekend om hun teamspirit en vliegen in formatie.
Het team speelde voor het eerst ook als een echt team en in formatie.
Na enkele weken zoeken door de nieuwe samenstelling in speelsters was er nu voor het eerst echt harmonie en samenhang.
Ook onder de ouders naast de lijn was er een harmonieuze en gezellige sfeer.
Team spirit op en naast het veld.
Spirit-ualiteit in de praktijk.
Het deed me deugd op een zeer diep niveau.

Dankzij deze overwinning kan het team nog kampioen spelen dit seizoen.
Nog twee matchen te gaan.
Spannend! Net als mijn financiële situatie.
Spelen ze kampioen?
Komt er een oplossing voor mijn precaire financiële situatie en ga ik ook overwinnen en overwin-teren?
Dat lees je ergens in een volgende blogpost.

Fijne zondag,

Stefan www.stefanvanheester.com

Foto Jeffrey F. Lin op Unsplash