zondag 16 oktober 2022

Maak jezelf vrij ~ Stefan Van Heester


Maak jezelf vrij

Eerder deze week loste een groot "probleem" zich vanzelf op dankzij de bereidwillige geste van een betrokkene.
Ik hoefde enkel om "hulp" te vragen en de oplossing kwam als vanzelf.
Ik dacht vroeger dat hulp vragen een teken van zwakte was omdat het dan toegeven is dat je het niet alleen kan.
Door de jaren heen heb ik geleerd dat hulp vragen een teken van kracht is.
Als je alles geprobeerd hebt en het werkt niet, vraag dan hulp.
Dan gebeuren er mirakels.Er gebeurde deze week inderdaad een mirakel. Meerdere zelfs.

Ze gebeurden allemaal dankzij een vorm van samenwerken.
Ik heb nooit letterlijk gevraagd: kan je dit of dat doen?
Of toch wel. Eén keer en er is niets uit voort gekomen.
Een wijze les.


De andere keren vroeg ik niet om "dit of dat te doen" maar vroeg ik om een visie of om raad of hulp.
Ik leerde dat het kwestie is om het op de juiste manier te vragen.
Niet: ik wil dit of dat.
Wel: Kan je mij helpen met deze kwestie? Hoe zie jij dit? Kan jij eens kijken of je een ingeving krijgt?
Dat opent mogelijkheden. 


Het gaat er om om op de juiste manier met anderen samen te werken.
Vanuit een vertrouwen in de wijsheid, kennis en goedheid van de andere. Het gaat om de manier waarop iemand benaderd wordt.
Door een open vraag te stellen "Hoe zie jij dit?" ontstaan er mogelijkheden.
Door een gesloten vraag te stellen "Kan je dit of dat doen", is er weinig keuze en lijkt het op een bevel.

Een open vraag laat de andere persoon in zijn waarde.
Een gesloten vraag zet de andere persoon in een onprettige situatie. Het doet denken aan rechtbankfilms waar de getuige enkel ja of nee mag antwoorden, wat in de meeste gevallen simpelweg niet mogelijk is. Het is een vorm van dwang.

Een open vraag is gebaseerd op vertrouwen en geloof in de goede uitkomst.
Een gesloten vraag is gebaseerd op wantrouwen en angst voor de uitkomst. 


Ik ben me door het schrijven van dit artikel bewust geworden dat ik soms dwang gebruikte in mijn communicatie.
Dat heeft onder andere te maken met de positie van Pluto in mijn geboortehoroscoop.
Het is uiteraard niet de schuld van Pluto, integendeel,  maar Pluto is nu eenmaal de planeet van het onbewuste.
Het Huis waar Pluto staat, toont waar je onbewust macht uitoefent.
Onbewust betekent zonder het zelf te weten of beseffen.

In mijn geval staat Pluto in het Huis van communicatie.
Dat wist ik uiteraard al wel maar deze variatie had ik nog niet door.
Nu ik het besef, kan ik het anders doen.
Van macht naar kracht.

Macht is gebaseerd op onbewuste angst.
Angst om niet te krijgen wat je nodig hebt of denkt nodig te hebben.
Angst dat de dingen niet zullen lopen zoals ze "moeten" lopen.
Angst is het ego.

 

Hoe bevrijd je het ego of hoe maak je het onbewuste angst zichtbaar?
Door te praten of schrijven en je gedachten te laten stromen.
Zo maak je het on-bewuste bewust.
Dan schijn je er een licht op en wordt het uit je schaduw bevrijd.
Dat is wat ze schaduwwerk noemen.
Confronterend en vaak pijnlijk maar héél bevrijdend.
Tevens de enige weg voorwaarts want alles komt ooit in het licht te staan.

Van macht naar kracht.
Van angst naar liefde.

Waarom liefde? Omdat ik nu begrijp dat ik nog een diepe angst had om niet te krijgen wat ik denk te moeten krijgen. Of dat zaken niet zullen lopen zoals ik denk dat ze moeten lopen. Dat het allemaal niet goedkomt.
Nu ik dat besef, kan ik mezelf wat extra liefde geven en mezelf gerust stellen.
Zolang ik me niet bewust was van deze diepe angst, leidt het tot allerlei onbewuste gebeurtenissen, gedragingen en ervaringen.
Nu ik het bevrijd heb, kan ik het loslaten.

Dat is het thema van deze periode: je eigen beste vriend worden.
Meer daarover in mijn video over de Eclips van 25 oktober aanstaande.
Het is duidelijk dat die energie nu al voelbaar is.

Zo dat was het voor vandaag.
Dit was niet het artikel dat IK wilde schrijven maar wel wat ik doorkreeg van Hogerhand.
Mooi toch?
Zelf had ik het niet gekund.
Dat besef ik maar al te goed.
Wat een mooie samenwerking met mijn goddellijke intuïtie.
Eentje die levenslang duurt.
Net als een zwanenkoppel, die blijven elkaar levenslang trouw.
Een symbool voor eeuwigdurende Liefde.
Prachtig.

Fijne zondag en bedankt om te lezen!

Stefan www.stefanvanheester.com & www.astro-logisch.be

Foto: Raphael Renter - Unsplash