zondag 1 augustus 2021

Lichaamsbewustzijn ♥ Gerda Duin ♥

Lichaamsbewustzijn ♥ Gerda Duin ♥ Lichtwerkers Nederland

De huidige tijd vraagt veel van ons, we worden geconfronteerd met vraagstukken, onzekerheid en dingen die we soms niet begrijpen.

Dit heeft ook een uitwerking op ons fysieke, mentale en energetische lichaam, we kunnen namelijk (over)vermoeid raken of andere klachten gaan ontwikkelen.

Ieder mens reageert anders en gelukkig is er een lijn in ontwikkeling dat steeds meer mensen bewust worden, sommige uit ‘nood geboren’. 

We kunnen er niet om heen, de wereld (en zeker zou ik ook daarbij Moeder Aarde willen benoemen) heeft baat bij mensen die bewust en steeds meer oordeelloos in het leven staan en een ander mens ook daadwerkelijk kunnen zien en laten zijn zonder de ander te willen sturen naar eigen goeddunken.

 

 Wat erg belangrijk is bij het ontwikkelen van lichaams- en zielsbewustzijn is het leren van onderscheid te maken wat voor jou zelf klopt en past bij jouw innerlijke waarheid.

Daarvoor is het belangrijk dat je leert luisteren naar je lichaam


Niet even tijdens de koffie of thee op maandagmiddag, maar structureel verbinding maken met je lichaam en je ademhaling.



Patronen leren herkennen waar je lichaam positief of negatief op reageert. Maar ook mechanismes leren (h)erkennen bij jezelf, die je dichter bij jezelf brengen of juist verder er van af.

Ik heb dit vorige week zelf nog ervaren. Ik mocht een diepgaande soundhealingsessie beleven, waarbij ik wilde achterhalen waardoor ik soms wat fysieke ongemakken ervaar. Op het moment dat ik voelde tijdens de sessie dat mijn hart sneller ging kloppen schoot ik in een vluchtmechanisme. Tot even daarvoor was ik mij er niet van bewust. Althans, niet bewust bewust, als je me begrijpt….

Ik schoot in een gedachtestroom tijdens deze sessie en direct was ik weg bij mijn lichaam. Feitelijk negeerde ik mijn fysieke reactie en gelukkig had ik het door en wilde ik er dieper op voelen. De klankmeester merkte het op en vroeg of het wel goed met mij ging. Ik kon beamen dat het goed ging en maakte weer verbinding met mijn snelle hartslag. Door rustig adem te halen werd mijn hartslag weer rustig en ik kreeg direct een inzicht van binnenuit, dat ik juist door bij mijn onrustige hartslag te blijven, een verbinding kon voelen met mijn hart.

Vanaf dat moment werd ik steeds meer ontspannen, totdat ik een vredige toestand ervaarde, van waaruit ik een aantal mooie inzichten en beelden kon ontvangen over mijn zielsmissie. Zo helder, niks stond meer ter discussie. Na de sessie een mooi gesprek nog met de klankmeester die mij bevestigde wat ik voelde.

 Juist door het weggaan bij mijn lichaam, sneed ik de verbinding af met datgene wat er onder de onrust lag, namelijk het bewustzijn van het hart en de ziel

 

Veel mensen schieten in mechanismes of ongezonde patronen als het spannend wordt of als er zich uitdagingen voordoen


Dat kan een keer gebeuren, mijn verhaal geeft dat al aan. Echter als dit structureel zou gebeuren heeft dit negatieve gevolgen voor lichaam, geest en ziel. Er ontstaat afgescheidenheid met het ‘zelf’, jouw lichaam, jouw geest, jouw ziel. Dit uit zich in fysieke klachten en hierdoor krijgt het mentale huis ook een opdonder.

 Een gevolg daarvan is dat er een soort overlevingsstand aangaat die zorgt voor uitputting en burn-out klachten.

Deze mensen geven vaak aan geen flow te ervaren en ook moeite hebben om echte hart tot hart verbinding te ervaren.

Dat is eigenlijk heel logisch, want als je niet in verbinding durft te zijn met je eigen hart, hoe kan je dan in verbinding komen met het hart van een ander? 

Wanneer de relatie met eigen lichaam meer en meer tot stand is gekomen, waarbij ook hoort het steeds meer accepteren van het lichaam, dan krijg je ook een positiever zelfbeeld over jezelf. Dan is het steeds minder vaak nodig om weg te vluchten in negatieve patronen of gewoonten. Je leert om jezelf te zien zoals je werkelijk bent en dat is tevens het omslagpunt om ook met andere mensen meer verbinding te ervaren.

Dat niet alleen, er komt ruimte voor spirituele verdieping, er ontstaat nieuwsgierigheid over je zielsmissie en je zult merken dat het leven om je heen positief met je mee beweegt, dit ondanks (of misschien wel dankzij) de uitdagingen in de buitenwereld. Je zult mensen ontmoeten die iets voor je kunnen betekenen of je verder helpen, al dan niet door soms een confronterende spiegel voor te houden. Dit kan eventueel een tweelingziel zijn, maar dit hoeft niet persé hoor.

Je leert kansen te herkennen en er niet voor weg te lopen uit angst. Je gaat ontdekken wat synchroniciteit inhoudt en dat kan nogal verrassend zijn en zorgen voor mooie doorbraken, ontmoetingen en ook voor deuren ‘die opeens opengaan’. 

 Het begint allemaal bij lichaamsbewustzijn, dus de bereidheid hebben om een diepe verbinding aan te gaan met je lichaam, in je eigen tempo.

Het is geen sprookje en er is ook geen snelweg.

Je hebt deze weg naar lichaamsbewustzijn stap voor stap te doorlopen. De bereidheid om deze weg te gaan bewandelen is de eerste en meest cruciale stap. Je zal er ongetwijfeld weerstand, angst of andere negatieve overtuigingen voor moeten loslaten. En dat kan beangstigend zijn. Leer de angst als een voorloper van liefde te zien, eerst is er angst, wanneer deze angst wordt aangekeken kan het transformeren naar zachtheid, vertrouwen en liefde.

Wanneer je deze blog leest is er hoogstwaarschijnlijk ook sprake van een bijzonder mooie synchroniciteit. Misschien mag je een stap zetten? Of valt er winst te behalen op het gebied van zelfacceptatie en zelfliefde. Of mag je een oordeel over jezelf in een ander daglicht gaan zetten. 

 

Jouw lichaam is zo wijs, net als jouw energetische huis, waar zoveel wijsheid in schuilt


Wees zuinig op jezelf en liefdevol naar je lichaam. Schenk jezelf wat je een dierbare ook gunt. Kies ervoor om de weg naar binnen te gaan maken, met alles wat er is. Je lichaam is je geschonken en is een prachtig instrument om jou te vergezellen tijdens je kostbare tijd op aarde. Ik wens je zachtheid en moed om jezelf nog meer te leren liefhebben.

Gerda Duin
www.gerda-duin.nl