woensdag 26 juni 2019

Wes Annac: WIJSHEID IN DE STILTE / Van 24 Juni 2019.


Intuïtieve berichten door Wes Annac van zijn persoonlijke Blog
Het is om jullie geest te helpen te bevrijden
WIJSHEID IN DE STILTE
Van 24 Juni 2019.

Wij hebben allemaal een beetje rust, stilte en balans nodig om ons door het leven te krijgen. Helaas komt dit niet overeen met de sociale vorm waarin we zouden moeten passen. We worden verondersteld goede werknemers te zijn die productiviteit hoog in het vaandel hebben staan. Dit maakt ons onophoudelijk moe, gestrest en angstig als we elke dag proberen door te komen.
Wij hebben geen tijd om te rusten, maar diep van binnen willen de meesten niets anders dan stoppen en ontspannen. We zouden graag een pauze nemen, zelfs voor slechts een dag. De meesten van ons kunnen dat niet, maar we kunnen ons allemaal terugtrekken in een rustige innerlijke ruimte - een ruimte waarin onze gedachten, angsten en stress vervagen - wanneer we maar willen.
Meditatie kan onze vakantie zijn van alles in het leven dat ons als het ware leeg, droog maakt. We kunnen het niet vastpinnen op een specifieke beoefening; er zijn zoveel vormen dat jullie er het beste een kunnen vinden die voor jullie werkt.
Of jullie nu traditioneel of nieuw en radicaal zijn, een meditatiebeoefening laat jullie voelen alsof het leven niet zo hard hoeft te zijn.
Het doel van elke oefening is om jullie uit dit beperkte realiteitsgevoel te halen waar we allemaal onder bestaan. Door noodzaak, dit impliceert een afbrokkelen (of op zijn minst een serieuze ondervraging) van de meeste dingen die jullie maken wie jullie zijn. Het is een destructieve ervaring die nodig is voor genezing.

Omdat mijn kennis eindig is, wend ik me tot spirituele leraren voor inzicht in meditatie en bewustzijn. Door hun jaren en soms tientallen jaren als ervaring kunnen zij een veel gedetailleerder beeld schetsen van een praktijk die de meesten van ons niet begrijpen.
Hieronder heb ik wat onderzoek en citaten verzameld van verschillende docenten over meditatie, een open geest, het derde oog en vergelijkbare onderwerpen.
De Diepste Lagen
Als eerste, Jiddu Krishnamurti schrijft dat meditatie het identiteitsgevoel afbreekt. (1)
Volgens hem, in plaats van te accepteren wat de praktijk op een oppervlakkig niveau biedt, moeten we ons bewustzijn uitbreiden naar de diepste 'lagen van bewustzijn'. (2)
Shankara vertelt ons dat meditatie, niet logica, ons spiritueel inzicht geeft: (3)
"Logica kan U niet ontdekken, Heer, maar de yogi's Kennen U in meditatie."
Hoe dieper we ons in het Zelf begeven, hoe meer inzicht we krijgen. Dit wordt een veel voorkomend thema in dit artikel. De meeste spirituele leraren benadrukken dat het niet uitmaakt hoe indrukwekkend die eerste meditatie ook is, er nog veel meer te vinden is in de diepste lagen.
De Ongetemde Geest Kalmeren
Veel mensen proberen alleen meditatie om te ontdekken dat ze de geest niet kunnen leegmaken. De stroom van gedachten, die bijna nooit ophoudt, maakt het te moeilijk. Volgens Ramana Maharshi gebeurt dit met een reden.
Hij vertelt ons dat deze overweldigende gedachten het resultaat zijn van meditatie en alles onthullend wat binnenin verborgen is. Ze verschijnen om "uitgedoofd" te worden (wat betekent dat hun invloed over jou verdwijnt), wat de meditatieve geest versterkt. (4)
Hij biedt advies voor het kalmeren van een ongetemde geest tijdens meditatie: cultiveer zelfkennis (wat inhoudt dat je de bron van je gedachten vindt, zodat je ze kunt kalmeren) of geef alle pogingen op om de controle te hebben. In plaats van te proberen je gedachten los te laten, stop dan alle focus en laat ze net zo snel vertrekken als ze binnenkomen. (5)
De Juweeltjes Bereiken
Sri Ramakrishna vertelt ons dat het essentieel is om tijdens de meditatie "in God opgenomen" te zijn. (6)
Als jullie niet zo'n zware religieuze taal verkiezen, is mijn interpretatie dat we diep verzonken in de stilte moeten zijn. Stilte is de brug naar de hogere macht die velen God noemen.
Over hoe diep we moeten gaan, maakt Sri Ramakrishna een interessant punt:
"Kun je door alleen maar op het wateroppervlak te drijven de edelstenen bereiken die op de bodem van de zee liggen?" (6)
Dit ondersteunt het idee dat het doel van meditatie is om je weg te leiden van het identiteitsgevoel dat jouw wereld op zijn plaats houdt. Eenmaal vrij, kun je (en moet blijkbaar) diep in je onderbewustzijn reizen.
Volgens Sri Ramakrishna is het nodig om van de wereld weg te gaan en te mediteren in eenzaamheid om de "kennis, kalmte en toewijding" te verkrijgen die de beoefening biedt. Hij beveelt aan te mediteren op een rustige plek, niet gestoord door de externe wereld of de impulsen van de geest. (7)
De Ademhaling en het Derde Oog
Paramahansa Yogananda vertelt ons dat in de meditatie we focussen op het gebied tussen de wenkbrauwen, het ons antwoorden zal geven op "alle religieuze vragen van het hart". (8)
In dit citaat noemt hij een "goddelijk oog" dat dienstdoet als poort naar "alomtegenwoordigheid":
"Door het goddelijke oog in het voorhoofd (oost) vaart de yogi zijn bewustzijn naar alomtegenwoordigheid, het Woord of Ohm horend, goddelijk geluid van 'veel wateren': de trillingen van licht die de enige realiteit van de schepping vormen. '(9)
Ibn-Arabi beveelt aan aandacht te besteden aan je ademhaling tijdens meditatie:
"De mensen van perfectie zijn zij die, met aandacht voor hun ademhaling, als bewakers van de Schatkamer van hun hart worden." (10)
Ik zou me kunnen voorstellen dat sommige oefeningen gericht zijn op het derde oog en de adem samen. Hoewel het slechts een van de zeven chakra's is, is het derde oog misschien het meest bekend. Het is zeker de aandacht waard. Hetzelfde kan gezegd worden over onze ademhaling.
Het meeluisteren met, het doorlichten van iemands ademhaling is een essentieel onderdeel van veel praktijken. Het haalt je uit je gedachtestroom en helpt je dieper in die bron van wijsheid te duiken waar je gedachten je van afleiden.
Het is gemakkelijk om je te concentreren op het derde oog en de ademhaling in meditatie. Je zult je derde oog waarschijnlijk voelen als een gevoel van druk in je voorhoofd, en focussen op je ademhaling is net zo eenvoudig als, nou ja, ademen. Deze kleine aanpassingen bij de beoefening zullen een merkbaar verschil maken.
Adyashanti over “Ware Meditatie”
Spirituele leraar Adyashanti beschrijft 'echte meditatie' niet als een oefening of techniek, maar als iets dat organisch gebeurt. De technieken, zo schrijft hij, zijn bedoeld om je in een verhoogde gemoedstoestand te brengen. Dit staat in contrast met het ware doel van meditatie. (11)
Hij schrijft dat meditatie in zijn puurste vorm spontaan is. Het doet zich voor wanneer we ons bewustzijn verwijderen van alle externe doelen en objecten, wat een langzaam proces is. Het is gebruikelijk voor beginners om zich alleen te concentreren op een bepaald object in meditatie, zoals hun gedachten of enige geluiden om hen heen. (11)
Dit komt door de conditionering van de geest, schrijft Adyashanti. De geest is gedwongen om zich te concentreren op deze objecten en deze te interpreteren in wat hij beschrijft als een "mechanische" manier. In plaats van onze gedachten of gevoelens te laten bestaan zoals ze zijn, interpreteert de geest ze op basis van hoe het geconditioneerd is. (11)
Ware meditatie, schrijft hij, is niet om een object te kennen of te interpreteren, maar om te bestaan als puur gewaarzijn. Dit 'oerbewustzijn' vormt de kern van alle externe objecten. Door te ontspannen en niet langer op hen te focussen, zal de gehechtheid van de geest aan hen langzaam verdwijnen, met stilte die hun plaats inneemt. (11)
Als we open staan voor stilte en stilte zonder agenda, schrijft hij, zullen we ons realiseren dat ze onze natuurlijke staat van zijn zijn. (11)
Meditatie in de Bijbel
Het is niet verrassend dat de Bijbel, zoals vele andere religieuze teksten, meditatie noemt. Hier zijn slechts enkele verzen die ernaar verwijzen:
Gelukkig de mens die niet meegaat met wie kwaad doen, die de weg van zondaars niet betreedt, bij spotters niet aan tafel zit, maar vreugde vindt inde wet van de Heer en op zijn Wet mediteert dag en nacht. – Psalm 1:1-2
Laat de woorden van mijn mond U behagen, de overpeinzingen (meditaties) van mijn hart U bekoren, Heer, mijn rots, mijn verlosser. – Psalm 19-15
Wie blijft stil staan in de geheiligde plaats van de Allerhoogste zal verblijven onder de schaduw van de Almachtige. Ik zal zeggen over de Heer, Hij is mijn toevlucht, mijn vesting; mijn God, op U vertrouw ik. – Psalm 91:1-2
Deze verzen demonstreren de houding van de Bijbel dat meditatie ons een heilige ruimte geeft waarin we één zijn met God. Zoals andere verzen suggereren, is deze heilige ruimte of 'koninkrijk van de hemel' binnen, vanbinnen, binnenin.
De Helende Kracht
Het doel van meditatie is om een rustige innerlijke staat te cultiveren, vrij van de constante stroom van gedachten en open voor wijsheid van een hogere macht.
We zijn het misschien oneens over wat die kracht is, omdat sommigen geloven dat het een verlicht hoger zelf is, sommigen zeggen dat het een spirituele gids is, en anderen denken dat het de intuïtie is.
Wat het ook is, het heeft een onmiskenbare helende kracht. Het helpt mij en vele anderen om met geduld en een hernieuwde liefde voor het leven deze wereld te doorkruisen. Iedereen kan dit ervaren; het kost gewoon wat tijd om wijsheid te vinden in de stilte.
Bedankt voor het lezen!